27 Kasım 2010 Cumartesi

Bolivya'ya Geçiş (Titicaca Gölü-Coppacabana)

Puno'dan sabah erken saatte yola çıkıyoruz. Yolda yeni bir yerel rehber ile ilerliyoruz. Eduardo idi yanılmıyorsam. Eğlenceli bir sohbeti var. Bu bölgede alkol ve uyuşturucu tüketimi fazlaymış, hangi dindensiniz diye sorulunca "coco-lic" diyebiliriz diyor. Bu bölgede uyuşturucu kaçakçılığı da çokmuş, sadık olmayanlar cadılara kurban edilme 'bahanesi' ile öldürülüyormuş. Rehberimiz Bolivya sınırına kadar gelecek, orada Bolivyalı farklı bir rehber ile devam edeceğiz.

Yanımızda Titicaca gölü var. (Titicaca kota diyor yerliler Titi=Puma, Caca=Gray, Kota=Lake) Pomata'ya yaklaşırken yolun sağ ve solunda iki heykel görüyoruz.Kime ait olduklarını unuttuğum için yazamıyorum :)

Pomata'da kısa bir mola veriyoruz. Bu sırada tur rehberimiz "çevrede siyah şapkalı, siyah pelerinli kişiler görürseniz onlar çevre köylerin liderleri. Pazar günleri Pomata'da toplanırlar." diyor. Görüyoruz :)

Fotoğraf çektirmek istemiyorlar. Çok gizemli! Eşleri de onlarla birlikte.

Pomata'da köy liderleri toplantısından

Çok yerel/çok küresel
Peru-Bolivya sınırını yürüyerek geçiyoruz. Önce Peru'dan çıkış işlemleri yapılıyor. Ardından Bolivya girişimizi yapıyor. Bolivya'da polis kontrolü için içeri girdiğimizde ilk dikkatimi çeken Evo Morales resimleri.
Peru çıkış işlemi yapıldı: Ayşe ve Zeynep ile

Bolivya kontrol noktasında Evo Morales resimleri

Bolivya girişi için işlem tamam
İlk durağımız Coppacabana. Coppacabana Aymara dilinde Cotakavanya olarak telaffuz ediliyor, yani göl manzarası demek. Cotakavanya İspanyolcaya Coppacabana olarak uydurulmuş. Rio'daki ünlü Coppacabana plajı da adını buradan alıyormuş.

Coppacabana hristiyanlar için hac merkezi. Meryem Ana Kilisesi oldukça önemli. Burada da Meryem Ana siyah :)

La Candelaria kilisesini ziyaret ediyoruz. Ancak bu sırada tören yapılıyordu ve ibadet eden insanların arasında fotoğraf çekmek çok doğru olmayacağı için kısaca inceleyip dışarı çıktım. Bir süre sonra tekrar girdim, ayinin sonuna gelmiştik. Bir kaç kare çekerek dışarıdaki kalabalığa karıştım.

La Candelaria Kilisesi

Bolivya'nın %81'i katolik. Evo Morales ile birlikte laik düzen için yeni anayasa hazırlanıyor. Bolivya'da yer altı kaynakları bol. Şili ile yaptıkları Pasifik savaşı sonrasında denize açılamıyor, Peru Bolivya'ya ekonomik bir koridor açacakmış. Petrolü bol bir ülke ancak rafinerisi yok. Petrolü en ucuz alabileceğiniz ülkelerden biri, litresi yarım dolar. Lityum üreticisi, altın madenleri var ve ayrıca kahve üretiliyor.

Halkın gelir seviyesi çok düşük, işçi-memur ortalama 200 dolar aylık ile çalışıyor. Peru'daki gibi sadece ilkokul zorunlu. Devlet eğitimi teşvik etmek için öğrenci başına 30 dolar veriyormuş. En enteresanı üniversite ücretleri idi, bizdeki harç ücretlerini düşününce Bolivya'da yıllık tıp eğitim harcının 4 dolar olduğunu duyunca epey tıp gönüllüsü çıktı turda :)
Halk sağlığı için çalışan tıp öğrencileri/doktorları